Krátce po představení největší Jawy se objevila na trhu také nejmenší Jawa 50. Byla výsledkem týmové práce konstruktérů M. Kubíčka, J. Mráze, K. Mareše a J. Šťastného, jejich šéf byl Josef Jozíf. Jednalo se o zásadní modernizaci Robota u které tehdy pracoval mladý Jan Křivka. Malé padesátce se podle tvaru sedadla začalo říkat "pařez" a brzy se stala prodejním šlágrem. Byla vyvinuta v Praze. Její výroba byla ale roku 1955 přestěhována do strojírenských závodů "Povážské strojírny" v Povážské Bystrici.
Naležato umístěný dvoutaktní jednoválec měl zdvihový objem 49,8 cm3 (ø 38 x 44), výkon 1,18 kW (1,6 PS) při 5000 ot. za min, kompresní poměr 6,6:1, karburátor Jikov 2912. Mazání motoru mastnou směsí, příměsí oleje do benzínu v poměru 20:1. Se svou třístupňovou převodovku dosáhl motocykl největší rychlost 50 km/h. Otevřený rám svařený z ocelových trubek obdélníkového průřezu. Přední kolo uloženo v teleskopické vidlici bez tlumení, kluzáky chráněny pryžovými manžetami. Zadní kolo uloženo ve vlečené kyvné vidlici svařené z tvarovaných plechových výlisků, odpružené jednou vinutou pružinou umístěnou pod sedlem ve středové rovině stroje (tedy obdobné jako o mnoho let později zavedla japonská Yamaha) rovněž bez tlumení. Pionýr koncepčně a konstrukčně daleko předběhl konkurenci v této kategorii a zůstal díky svým dobrým vlastnostem po mnoha modernizacích ve výrobě až do počátku sedmdesátých let.
Pětsetpadesátpětka byla přímým pokračováním základního typu Jawy 50 a nesla již řadu modernizačních prvků, které se udržely ve výrobě velmi dlouho. Jsou to např. plechová karosérie, celonábojové brzdy a další prvky. Díky vyššímu výkonu motoru (1,62 kW při 5500 ot. za min.) došlo k zlepšení dynamických vlastností stroje a zvýšení rychlosti na 60 km/h. Ve své době se typ 555 dodával v několika provedeních - s krátkým nebo prodlouženým sedlem, s ochrannými štíty před nohama jezdce nebo bez nich a v provedení standard nebo de Luxe. Stále vsak byl typ 555 jednomístný.
Jawa 50 typ 05 vývojově navazuje na předcházející dva modely - typ 550 a 555. Nejpodstatnější změnou je úprava konstrukce tak aby na stroji bylo možné přepravovat dvě osoby. To si vyžádalo rekonstrukci podvozku a další zvětšení výkonu motoru na 2,21 kW při 6000 ot. za min. Oproti předchůdcům byla opět dále modernizována a to zejména tvarem jednotlivých krytů a karosérie. Dodávala se ve dvou provedeních - typ 05 Standard s ochrannými štíty před nohama a 05 Sport, která měla šroubovací stupačky, neměla ochranné štíty a měla sportovní hrazděná řídítka. Typ 05 se vyznačoval velkou životností a solidními dynamickými vlastnostmi.
Jawa 50 typ 20 se stala předposlední z dlouhé řady "pionýrů". Rám i karosérie byly shodné s typem 05 a opět se dodávala i ve sportovní verzi jako typ 21 Sport. Výkon motoru byl 2,6 kW při 6500 ot. za min, kompresní poměr 9,2:1. Poměr benzín:olej činil 30:1. Největší rychlost 60 km/h, (ve dvou 50 km/h), průměrná spotřeba 2,3 l/100 km při zatížení jednou osobou, až 3,2 l/100 km při plném zatížení.
Jawa 50 typ 23 Mustang byla zpočátku určena jen pro vývoz. Byla vytvořena zároveň s typy 20 a 21, rám i motor jsou stejné, ale karoserie je jiná. Postavena byla ve spolupráci s italskou firmou Italemmeza, od které byla koupena nádrž. Patřila mezi nejoblíbenější z malých motocyklů Jawa 50 a také uzavírala jejich výrobu. Oproti typu 20 měla především objemnější nádrž s kapacitou 8 litrů a měla sportovněji řešený podvozek. Výkon motoru je stejný jako u typu 20.
jawa 250 Výrobce: JAWA národní podnik Týnec nad
Rok výroby: 1968 – 1969
Autor:
Aktualizováno 26.3.2009
Neúspěch projektu tzv. Unifikované řady - UŘ způsobila zejména neschopnost uvést jej rychle a ve správný okamžik do sériové výroby. Svým dílem také přispěly neortodoxní konstrukce a design motocyklu, které nebyly vhodné pro monopolního odběratele motocyklů Jawa, Sovětský svaz. Nicméně koncem 60. let byl projekt dotažen do konce a připraven k sériové výrobě (v roce 1968 byla vyrobena pouze omezená série motocyklů UŘ). Doba si však žádala již úplně jiný typ motocyklu. Těžkopádně vypadající a kapotami obtěžkaný motocykl již nevyhovoval představě o moderním motocyklu. Konstruktérům tedy připadl náročný úkol rychle provést zásadní designové změny s maximálním využitím existujících dílů. Výsledkem jejich snažení bylo několik designových variant upravených motocyklů řady UŘ.
Designově i konstrukčně nadějným vzorkem byly prototypy označované jako typ 624 (250 cm3) a 634 (350 cm3). Ty vznikly vzájemným zkombinováním osvědčených dílů z motocyklů sériové produkce se základem tvořeným díly unifikované řady.
Jelikož každý vyrobený kus byl provedením odlišný a do dnešního dne se dochovalo jen několik málo kusů v různém stádiu úprav, o písemných informacích ani nemluvě, nelze tyto motocykly jednoznačně představit. Jistou záhadou je i vlastní typové označení. Dle mála dochovaných písemných záznamů lze za nejpřesnější označení považovat typ 624 pro kubaturu 250 cm3 a 634 pro kubaturu 350 cm3. Zajímavé je, že označení 634 dostaly později třistapadesátky zhotovené na konstrukčně zcela odlišném základě.
Základ motocyklu tvořil kolébkový rám s motorem téměř beze změn použité z motocyklů Unifikované řady. Střední a zadní partie motocyklu byla designově zcela shodná s později sériově vyráběnými motocykly Jawa 623, 633 Bizon. Naopak přední partie motocyklu včetně přední vidlice byla jistou inovací přední partie motocyklů řady Californian. Zcela nově pojatým prvkem byla palivová nádrž nesoucí stopy později vyráběné nádrže pro motocykly Jawa 634.
Jen s obtížemi lze spekulovat, z jakého důvodu byla u sériových motocyklů Jawa 623, 633 Bizon opět použita přední vidlice z motocyklů Unifikované řady.
Jednotlivé vyrobené vzorky se navzájem lišily v detailech. Motocykly tak byly osazeny různými druhy předních světlometů, řídítek či bočních krytů nádrže.
Jak bylo v našich podmínkách zvykem, byly vyrobené vzorky odprodány do rukou soukromých majitelů. To bylo možno jen proto, že prvním majitelem byl v technickém průkazu uveden Ústav pro výzkum motorových vozidel, kde byly vyrobené prototypy podrobeny homologačním zkouškám. Po ukončení zkoušek nebyly mnohdy prototypy vráceny zpět firmě, ale nabídnuty k prodeji soukromým osobám. Každý si jistě dovede představit, jak čisté praktiky tuto praxi provázely.
Tato ve světě naprosto nepochopitelná praxe zapříčinila zamlžení této zajímavé historie na dlouhá léta dopředu. Téměř všechny světové firmy totiž pochopily, že firma, která se nestará o svou minulost, nemůže zákazníkům garantovat žádnou budoucnost.
V současné době máme na MotoMagazínu zprávy o čtyřech dochovaných motocyklech tohoto typu.
Použitá literatura:
Časopis Czechoslovak motor review
Pavel Husák, Motocykly s dvoudobým motorem (SNTL, 1978)
Informacemi a materiály přispěli:
Jan Polák
V roce 1928 poklesly zakázky vojenské správy Janečkově zbrojovce. Vyráběl totiž zastaralé kulomety Schwarzlose. František Janeček se musel rozhodnout, zda výrobu - a tím i zisky - omezit nebo začít vyrábět civilní zboží. Pokoušel se o výrobu psacích a počítacích strojů, ale pro výrobu neměl vyhovující zázemí. Nakonec se rozhodl pro výrobu motocyklů.historie jawy
Janeček nechtěl ztrácet žádný čas a zakoupil licenci a výrobní zařízení na motocykl Wanderer 500 OHV. Byl to těžký čtyřtaktní motocykl se zastaralou konstrukcí a četnými nedostatky. Roku 1929 tak vznikla firma JAWA. Název JAWA vznikl spojením začátečních písmen JAneček a WAnderer. Jawa měla velmi silnou konkurenci, přesto se mezi Čechy stala oblíbenou. Motocykl Jawa 500 OHV stál 15 - 17 000 korun.
Když se do výroby dostal malý levný automobil Aero 500 (přezdívaný cililink) a Aero 662 prodávaný za 16 000 korun, zájem o drahé motocykly Jawa 500 OHV velmi poklesl. Jawa musela změnit výrobní program. Bylo rozhodnuto zakoupit licenci na anglický dvoudobý motor o objemu 172 ccm Villiers. Motocykl Jawa 175 Villiers měl rám vlastní konstrukce. Díky jednoduché konstrukci byl motocykl prodáván za velmi výhodnou cenu 4590 korun. Stal se velmi oblíbeným a rozšířeným.
Motocykl Jawa 175 Villiers byl určen pro méně majetné motocyklisty. Stále ale existovala skupina bohatších lidí, kteří měli zájem o silný čtyřtakt. Jawa jim vyšla vstříc model Jawa 350 SV, který se dostal do výroby v roce 1934.
Jawa se stala velmi populární a dominantní značka českého motorismu. Motocykly byly stále dále modernizovány a vznikly tak modely Jawa 250, 100 - Robot, 250 Duplex Blok a 350 - OHV Speciál. Velmi populární a oblíbené byly také automobily Jawa
Během války firma nemohla legálně vyvíjet nové produkty. Přesto ale v ústraní tajně skupina vývojářů v čele s Josefem Jozífem navrhovala nový motocykl a automobil. Vznikl tak motocykl Jawa 250 - Pérák a automobil Jawa Minor II. Pérák byl zkoušen v provozu, byl přebarven krycí vojenskou zelenou barvu.
Jawa 250 - Pérák byl první poválečnou premiérou Jawy. Byl představen v roce 1946 na autosalonu v Paříži. Patřil k nejlepším motocyklům ve své kategorii a dokonce firma Indian je pod svým názvem Indian dovážela do Ameriky. Motocykl byl vylepšován, vznikl také dvouválec o objemu 350 ccm. Od Péráku je také odvozen motocykl Jawa 500 OHC. Ten byl používán převážně policií a armádou.
Vlastní kapitolou je výroba malého motocyklu Pionýr na Slovensku. Ta začala v roce 1954 modelem Jawa 50 Pionýr přezdívaný Pařez. Motocykl byl výjimečný centrální proužicí jednotkou a motorem jako součást rámu. Poté byl přestaven na model Jawa 555 s kryty na kolena a kapotáží sedla protáhlou v nosič. Později byly vyráběny populární modely 05, 20,
Revoluční zadní odpérování motocyklu Jawa 250 - Pérák mělo stále drobné chyby. Ty byly odstraněny na modelu Jawa 250 - Kývačka, který měl dvousedlo a pozměněnou kapotáž světlometu. Později byly tyto motocykly osazovány automatickou spojkou Jawa Atomatic. Z modelu Jawa 250 vychází také Jawa 350 - Californian, který se vyznačuje vysokým výkonem a odděleným mazáním oilmaster.
Unifikovaná řada patří nyní k méně oblíbeným motocyklům Jawa. Měla zvláštní vzhled a uchycení motoru shora okolo karburátoru. Toto uchycení je dnes velmi moderní.
Roku 1974 byl uveden do výrobu model Jawa 634. O kvalitách tohoto motocyklu svědčí i hodnocení italského časopisu Motociclismo: "Na náš italský trh byl uveden motocykl, na jehož užitné vlastnosti se podíváme, pod prostým označením 634. Přes dezén zadní pneumatiky a způsob reakce pérování byla jízda ve vyšších rychlostech jezdcem hodnocena jako velmi dobrá. Průjezd rychlých zatáček je velice jednoduchý, také při silném naklonění neměl motocykl snahu opustit stopu. Nejlepší vlastností motoru je zátah od malých otáček a také odolnost vůči špatnému zacházení. Velice snadné bylo spouštění motoru, i když pedál klikové hřídele přenáší jen poměrně malé otáčky." - Motociclismo.
Motocykl 634 byl zmodernizován a vznikla tak Jawa 350 - 638. Motor má zdvojené ložisko klikové hřídele, motor z lehké slitiny, elektronické zapalování a nový karburátor se sitičem. Motocykl Jawa 639 se velmi podobá "šestsettřicetosmičce", má ale přední kotoučovou brzdu a kapotáž. V roce 1994 vznikla Jawa 640, která se od Jawy 639 liší především designem a přední kotoučovou brzdou. Později byl zkonstruován také motocykl o objemu 125 ccm, který se podobá motocyklu Jawa 640. Novinkami jsou motocykly řady Dandy
Komentáře
Přehled komentářů
prej ze mate lepší stranky to jasně v návodech mate hovno nějakou elektriku a cistění karburatoru to ví každej debil
jawa
(kkkkk, 7. 9. 2009 16:44)take pekne stroje a tak ich nicit to je skoda taky krasny slovensky stroj.
proc
(nec, 19. 7. 2009 16:13)tak nam to kupte kdyz jste tak chtry raci mlcte a brecte v koute protoze namate fichtla zavidite co :)
ghgfrdh
(nec, 1. 6. 2009 8:56)Když my ty penize date dak klidne jinak mlcte a nerikejte nam burani imbecile aspon cca 100000kč
bvcxvnhfbnj
(taky, 13. 10. 2009 18:56)